Tabata trening, czyli szybkie odchudzanie dla zapracowanych

Nazwa Tabata trening pochodzi od nazwiska Japończyka dr Izumi Tabata, który opracował tą metodę ćwiczeń, współpracując z olimpijczykami. Jest to krótki 4- minutowy trening, który możemy wykonać w zasadzie wszędzie. Dlatego koniec z wymówkami „nie mam czasu”, „nie chce mi się dzisiaj iść na trening”.

Shutterstock

Jeśli nie masz nadwagi przekraczającej 5 kg, 3 sesje w tygodniu zupełnie wystarczą. Jeśli chcesz zrzucić ponad 5 kg, ćwicz 4–5 razy w tygodniu. W moim przypadku „zjazd” z 83 kg do 74 kg trwał 4 miesiące, co uważam za sukces, bo inaczej się schodzi z wagi startując np. ze 120 kg, gdzie szybko tracimy kilogramy, a inaczej jak ja startując z 83 kg. Dodam, że nie stosowałem żadnej diety. A były to miesiące „ciepłe”, bogate w grille, lody, zimne piwko i inne pokusy. Starałem się jedynie trzymać kilku zasad, o których pisałem tutaj.

Główną zaletą treningu Tabata, oprócz tego, że trwa kilka minut jest to, że podkręca metabolizm naszego organizmu i proces spalania tkanki tłuszczowej trwa nawet do kilkunastu godzin po zakończonych ćwiczeniach. Pamiętacie, jak mieliście 18 lat, pochłanialiście tony żarcia, a waga ani rusz? To jest właśnie podkręcony metabolizm, który z wiekiem spowalnia, i wtedy zaczynają się kłopoty „balastem”.

Tabata trening, timer, ćwiczenia, efekty

Jak wygląda tabata trening? Po krótkiej rozgrzewce (np. pajacyki) przechodzimy do ćwiczeń. Ćwiczymy przez 20 sekund, następnie 10 sekund odpoczywamy i znowu 20 sekund ćwiczeń i 10 sekund przerwy. I tak robimy 8 serii. Daje nam to w sumie 4 minuty (jeśli z kondycją u Ciebie naprawdę ciężko i dopiero zaczynasz przygodę z treningami, zrób 5 serii a odpoczynek zwiększ do 20–30 sekund). Należy kontrolować czas. Wiem, że ze stoperem jest to trudne, dlatego ja włączam sobie poniższy filmik, który powstał specjalnie do odmierzania czasu podczas Tabaty.

Do naszego treningu trzeba wybrać odpowiednie ćwiczenia, najlepiej takie, by podczas jednej sesji zaangażować wszystkie mięśnie. Na przykład: szybkie pompki, przysiady, burpeesy (moim zdaniem najlepsze ćwiczenie, któremu poświęcę oddzielny wpis), pajacyki, bieg bokserski. Kolejność nie ma znaczenia. Układamy jak chcemy, intuicyjnie. Same ćwiczenia wykonujemy na maksymalnym tempie, tętno serca musi być wysokie. Dajemy z siebie wszystko, nie spowalniamy ćwiczeń, nie wydłużamy przerw. I to właściwie wszystko, do dzieła!

Poniżej przykłady bardzo dobrych treningów Tabata, w których Panowie jak i Panie znajdą coś dla siebie (od siebie dodam, że w przypadku Pań, dobierając głównie ćwiczenia takie jak przysiady i burpessy można „zrobić” meega apetyczną dupcię). Więcej na temat treningu, zdrowia; przeczytasz u mnie na blogu facetwformie.pl

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

Źródło: facetwformie.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Izotonik, hipertonik, hipotonik. Różnice pomiędzy napojami dla sportowców 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Ćwiczenia dopasowane do typu osobowości Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Jak pozbyć się bryczesów za pomocą ćwiczeń? Najpopularniejsze treningi Ewy Chodakowskiej Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Kalendarz biegów charytatywnych - wrzesień-grudzień 2016 Zostań fanką zajęć fitness!

Popularne w tym tygodniu:

106-letni Stanisław Kowalski, który zachwycił 50 Centa Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu 10-minutowy trening wzmacniający organizm Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet Co jeść przed treningiem? Ćwiczenia dopasowane do typu osobowości Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Trening w parze - zalety 4 najlepsze sporty dla kobiet Izotonik, hipertonik, hipotonik. Różnice pomiędzy napojami dla sportowców