Zielona herbata. 7 zalet i 7 wad picia tego napoju

Chyba każdy się ze mną zgodzi, że obecnie panuje medialny boom na ten napar. Zielona herbata i jej właściwości jako cudowny środek prewencyjny i leczniczy, wymieniana jest jednym tchem przy większości popularnych obecnie schorzeniach. Występuje w każdej cud diecie odchudzającej. I chociaż ciężko odmówić temu liczącemu ponad 5000 lat napojowi właściwości pro-zdrowotnych i leczniczych, należy przy spożywaniu jej zachować zdrowy rozsądek. Zielona herbata posiada „ciemną stronę mocy” i w dużych ilościach szkodzi. Poniżej 7 zalet i 7 wad spożywania tej najstarszej z wszystkich herbat.

Zielona herbata właściwości.

Zielona herbata właściwości. (http://facetwformie.pl)

Zielona herbata zalety:

1. Zmniejsza ryzyko nowotworów: płuc, piersi, skóry, żołądka, jelita grubego, trzustki

To zasługa m.in. bardzo silnych przeciwutleniaczy (polifenole, katechiny), które chronią nasze DNA przed działaniem substancji rakotwórczych. Usuwają one szkodliwe z naszego organizmu wolne rodniki prowadzące do powstania nowotworów. Ponadto wzmacniają odporność komórek, chroniąc je przed niechcianymi procesami utleniania. Inne związki wykazujące właściwości przeciwnowotworowe to: flawony, flawanole, witaminy: C, E, K, B, a także jony potasu, fluoru i glinu.

2. Ułatwia odchudzanie i przeciwdziała cellulitowi.

Jeśli myślisz o pozbyciu się nadmiaru zbędnych kilogramów, sięgnij po zieloną herbatę. Substancje zawarte w niej takie jak: kofeina, wit. B, polifenole i katechiny, a zwłaszcza silnie działający galusan epigalokatechiny (EGCG) skutecznie przyspieszają proces przemiany materii i zmniejszają apetyt.

EGCG hamuje wchłanianie tłuszczów z pożywienia i potęguje ich zużycie przez organizm. Zielona herbata zwiększa również aktywność enzymów biorących udział w trawieniu, pozytywnie wpływa na metabolizm wątroby, wzmaga termogenezę oraz przyspiesza utlenianie tłuszczów. Zaś właściwości moczopędne umożliwiają pozbycie się z organizmu zalegających w nim szkodliwych toksyn.

3. Stymuluje krążenie.

Zielona herbata jest nieoceniona w profilaktyce chorób układu krążenia, dzięki wyjątkowemu zestawowi cennych substancji przeciwdziała odkładaniu się złogów na ścianach naczyń krwionośnych poprzez zwiększenie ich przepuszczalności.

Ponadto zielona herbata hamuje wchłanianie cholesterolu do krwiobiegu oraz zmniejsza lepkość płytek krwi, zapobiega w ten sposób tworzeniu się skrzepów. Regularne picie zielonej herbaty zapobiega nadciśnieniu, obniża poziom trójglicerydów, zmniejszając w ten sposób ryzyko zachorowania na schorzenia serca, których następstwem może być zawał serca, miażdżyca tętnic czy udar mózgu.

4. Poprawia sprawność umysłową.

Dzięki dużej zawartości teiny w swym składzie. Świeży napar (herbata parzona do 3 min.) pobudza i orzeźwia, zwiększa zdolności umysłowe i fizyczne organizmu, ułatwia proces uczenia się, poprawia zdolności kojarzenia i koncentrację. Herbata parzona dłużej redukuje stres, działa odprężająco na ciało i umysł, stabilizuje nastrój. Regularne picie kilku filiżanek dziennie zapobiega depresji oraz zmniejsza zachorowalność na arteriosklerozę, chroni również mózg przed różnymi formami demencji starczej.

5. Poprawia wygląd skóry

Zielona herbata jest prawdziwym eliksirem młodości. Obfituje w liczne oksydanty (polifenole), które chronią skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, opóźniając procesy starzenia. Jej systematyczne picie pozwala dłużej zachować młodość. Kremy z dodatkiem zielonej herbaty chronią skórę przed foto starzeniem, opóźniając pojawienie się zmarszczek i przebarwień. Dodają cerze blasku i pomagają usunąć zaskórniki, dzięki swym właściwościom antybakteryjnym i przeciwzapalnym. Wyciągi z zielonej herbaty często stosowane są w kosmetykach przeznaczonych do pielęgnacji skóry przetłuszczającej się i trądzikowej.

Zobacz również: Wiosenny detoks

6. Zwiększa odporność organizmu.

Zielona herbata wspomaga prawidłową pracę układu immunologicznego dzięki zawartości w swym składzie polifenoli, katechin, teaminy i aminokwasów. Katechiny wpływają korzystnie na odporność organizmu, wspomaga naturalne procesy obronne ciała, chroniąc go przed infekcjami.

Zielona herbata zawiera również garbniki, które wspomagają zwalczanie infekcji. Picie zielonej herbaty zmniejsza ryzyko zachorowania na grypę o 75%. Zielona herbata sprzyja również kumulowaniu się witamin w organizmie.

7. Zapobiega paradontozie i zapaleniu dziąseł.

Dzięki związkom, które neutralizują bakterie bytujące w jamie ustnej i uzębieniu. Zielona herbata posiada również właściwości przeciw próchnicze dzięki wysokiej zawartości fluoru (który wzmacnia szkliwo) oraz antybakteryjnemu działaniu polifenoli. Ponadto zielona herbata zwalcza nieświeży oddech.

Zielona herbata wady:

1. Przyczynia się do anemii.

Zielona herbata zwiększa ryzyko anemii, poprzez zawarte w jej składzie polifenole, które hamują absorpcję żelaza z pożywienia (żelazo jest składnikiem hemoglobiny, które transportuje tlen). Zbyt duża ilość polifenoli zamiast oczyścić i odmłodzić organizm, naraża go na anemię i niedotlenienie tkanek.

2. Zielona herbata negatywnie wpływa na rozwój płodu w czasie ciąży.

Kobiety spodziewające się potomstwa oraz młode matki karmiące piersią powinny znacznie ograniczyć picie zielonej herbaty (do 2 filiżanek dziennie) . Istnieje bowiem ryzyko, że dziecko urodzi się z rozszczepem kręgosłupa lub innymi zaburzeniami układu nerwowego. Nadmierne zaś spożycie kofeiny zawartej w zielonej herbacie, może być przyczyną poronień.

3. Powoduje problemy żołądkowe.

Taniny zawarte w zielonej herbacie podrażniają żołądek dlatego też zielonej herbaty nie powinno się pić na pusty żołądek, skutkować to może nudnościami, wymiotami czy zgagą. Osoby cierpiące na chorobę wrzodową powinny ograniczyć jej spożycie, ponieważ wzmaga ona wydzielanie soków żołądkowych.

4. Wchodzi w interakcje z lekami.

Nie należy popijać leków zieloną herbatą, zwłaszcza tych pobudzających układ nerwowy. Kofeina zawarta w herbacie powoduje, że system nerwowy zaczyna działać na zwiększonych obrotach, co w połączeniu z lekami może skutkować zawrotami głowy, wzrostem ciśnienia krwi czy przyspieszonym rytmem serca.

Co pić podczas odchudzania?

5. Powoduje osteoporozę.

Zielona herbata wypłukuje wapno, którego niedobór może powodować osteoporozę.

6. Nadmiar kofeiny zawartej w zielonej herbacie prowadzi do wielu schorzeń.

Picie więcej niż 5 filiżanek herbaty dziennie może prowadzić do efektów ubocznych spowodowanych przez kofeinę takich jak: bóle głowy, nerwowość, zaburzenia snu, bezsenność, uczucie niepokoju, zgaga czy zespół jelita wrażliwego. Ludzie cierpiący na nerwicę oraz bezsenność powinny ograniczyć spożycie zielonej herbaty w związku z kofeiną.

7. Tworzy osad nazębny.

Picie powyżej dwóch filiżanek zielonej herbaty dziennie przyczynia się do tworzenia brzydkiego osadu nazębnego bardziej niż kawa czy papierosy.

Podsumowanie

Jak zatem korzystać z dobrodziejstw zielonej herbaty, by nie narazić naszego zdrowia na szwank? Jak przy wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek. Jedna, góra dwie filiżanki dziennie tego napoju, pozwoli nam bez ryzyka cieszyć się nam jego zaletami. Więcej na temat zdrowego trybu życia przeczytasz u mnie na blogu facetwformie.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Jak utrzymać efekt diety? Celuj wodą w tłuszcz! Sok z pokrzywy - naturalny detoks Deser wspomagający odchudzanie Niepożądany efekt plateau. Jak go przetrwać? Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym „Jak mogę zrzucić wałeczek tłuszczu na dole brzucha?” Chrom a odchudzanie Makaron bez kalorii? Szparagi – dlaczego warto jeść je na diecie? Chlorella – multiwitamina natury 12 sposobów na zachowanie umiaru przy świątecznym stole Przepisy na napary odchudzające z ziół, owoców i warzyw 5 suszonych owoców, które pomagają schudnąć 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Słodka prawda o gorzkiej czekoladzie Znaczenie błonnika w odchudzaniu Sekrety odchudzania z różnych stron świata Błyskawiczna redukcja masy ciała na diecie jajecznej Stres - co jeść i co ćwiczyć? Grzyby zamiast mięsa. Pieczarki jako składnik diety odchudzającej Guarana - gorzka moc i zastrzyk energii! Jak stosować olej kokosowy? Schudnij przed ślubem

Popularne w tym tygodniu:

Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Deser wspomagający odchudzanie Poświąteczny detoks — detoksykujące produkty, dieta płynna Szparagi – dlaczego warto jeść je na diecie? Sok z pokrzywy - naturalny detoks Sok oczyszczający jelito grube, który poprawia trawienie “Aby schudnąć, trzeba jeść!”. Wywiad z trenerką personalną Sylwią Szostak na temat roli cheat meal w odchudzaniu Żółty shot na lepsze trawienie Zielona herbata. 7 zalet i 7 wad picia tego napoju Zdrowe i dietetyczne desery czekoladowe Chlorella – multiwitamina natury Śniadanie białkowo-tłuszczowe. Zalety