Tabata trening, czyli szybkie odchudzanie dla zapracowanych

Nazwa Tabata trening pochodzi od nazwiska Japończyka dr Izumi Tabata, który opracował tą metodę ćwiczeń, współpracując z olimpijczykami. Jest to krótki 4-minutowy trening, który możemy wykonać w zasadzie wszędzie. Dlatego koniec z wymówkami „nie mam czasu”, „nie chce mi się dzisiaj iść na trening”.

Shutterstock

Jeśli nie masz nadwagi przekraczającej 5 kg, 3 sesje w tygodniu zupełnie wystarczą. Jeśli chcesz zrzucić ponad 5 kg, ćwicz 4–5 razy w tygodniu. W moim przypadku „zjazd” z 83 kg do 74 kg trwał 4 miesiące, co uważam za sukces, bo inaczej się schodzi z wagi startując np. ze 120 kg, gdzie szybko tracimy kilogramy, a inaczej jak ja startując z 83 kg. Dodam, że nie stosowałem żadnej diety. A były to miesiące „ciepłe”, bogate w grille, lody, zimne piwko i inne pokusy. Starałem się jedynie trzymać kilku zasad, o których pisałem tutaj.

Główną zaletą treningu Tabata, oprócz tego, że trwa kilka minut jest to, że podkręca metabolizm naszego organizmu i proces spalania tkanki tłuszczowej trwa nawet do kilkunastu godzin po zakończonych ćwiczeniach. Pamiętacie, jak mieliście 18 lat, pochłanialiście tony żarcia, a waga ani rusz? To jest właśnie podkręcony metabolizm, który z wiekiem spowalnia, i wtedy zaczynają się kłopoty „balastem”.

Tabata trening, timer, ćwiczenia, efekty

Jak wygląda tabata trening? Po krótkiej rozgrzewce (np. pajacyki) przechodzimy do ćwiczeń. Ćwiczymy przez 20 sekund, następnie 10 sekund odpoczywamy i znowu 20 sekund ćwiczeń i 10 sekund przerwy. I tak robimy 8 serii. Daje nam to w sumie 4 minuty (jeśli z kondycją u Ciebie naprawdę ciężko i dopiero zaczynasz przygodę z treningami, zrób 5 serii a odpoczynek zwiększ do 20–30 sekund). Należy kontrolować czas. Wiem, że ze stoperem jest to trudne, dlatego ja włączam sobie poniższy filmik, który powstał specjalnie do odmierzania czasu podczas Tabaty.

Do naszego treningu trzeba wybrać odpowiednie ćwiczenia, najlepiej takie, by podczas jednej sesji zaangażować wszystkie mięśnie. Na przykład: szybkie pompki, przysiady, burpeesy (moim zdaniem najlepsze ćwiczenie, któremu poświęcę oddzielny wpis), pajacyki, bieg bokserski. Kolejność nie ma znaczenia. Układamy jak chcemy, intuicyjnie. Same ćwiczenia wykonujemy na maksymalnym tempie, tętno serca musi być wysokie. Dajemy z siebie wszystko, nie spowalniamy ćwiczeń, nie wydłużamy przerw. I to właściwie wszystko, do dzieła!

Poniżej przykłady bardzo dobrych treningów Tabata, w których Panowie jak i Panie znajdą coś dla siebie (od siebie dodam, że w przypadku Pań, dobierając głównie ćwiczenia takie jak przysiady i burpessy można „zrobić” meega apetyczną dupcię). Więcej na temat treningu, zdrowia; przeczytasz u mnie na blogu facetwformie.pl

Źródło: facetwformie.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać

Popularne w tym tygodniu:

Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening Skuteczny trening, czyli co powinieneś wiedzieć o ekscentryce Chcesz mieć zgrabną pupę? Podejmij nasze wyzwanie! To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Tych napojów nie pij po treningu Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud Trening na redukcję – zasady, plan treningowy Płaska pupa - ćwiczenia, dieta, postawa